Afscheid team – Naar huis

Vanavond vertrekken we uit Kathmandu, terug naar Nederland. De expeditie zit erop, of beter gezegd, wat een expeditie had moeten worden naar Gurla Mandhata (7694 m) in Tibet.

Ten aanzien van Tibet gingen we uit van ‘driemaal is scheepsrecht.’ In 2008 sloten de grenzen een week voor vertrek (Shishapangma) ivm de Olympische Spelen. In 2012 gingen we in de herkansing, maar dat najaar werden er plots geen permits afgegeven. Nu leken de sterren goed te staan. Al meer dan een jaar was ik in direct contact met zowel de CMA in Beijing als de CTMA in Lhasa. Chhiree en Firante Treks (die de permit regelde), waren vol optimisme. Toch was het spannend tot het laatste moment. De dag dat we naar Nepal vlogen (20 april), was er de definitieve bevestiging van de toestemming. De eerste permit voor Gurla Mandhata sinds vele jaren! Ook in andere opzichten zag het er veelbelovend uit: een uitstekende samenwerking met Chhiree in Nepal en met onze sponsors in Nederland. Qua expeditiematerialen en communicatiemiddelen hadden we het allerbeste bij ons. Niet eerder had ik me zo tot in detail verdiept in een berg en de klimroute. En tot slot het klimteam: zulke ervaren, sterke Sherpa’s maakten niet eerder deel uit van ons team.

Gurla en Tibet, het heeft niet zo mogen zijn.
We zouden als team starten op 30 april, na de acclimatisatietocht van Henk en mijzelf in Helambu. Op de dag van de aardbeving – 25 april –  kwam Dawa met z’n motor teruggereden uit het Annapurna-gebied. Hij bleef ongedeerd. En dat gold ook voor de rest van ons team; Chhiree en Ngima Geljen in Kathmandu en voor Henk & mijzelf in Helambu. Wij hebben een engel op onze schouders gehad.
Vele anderen hadden dat geluk niet. Afgelopen week werd steeds duidelijker hoeveel mensen en gebieden in Nepal zijn getroffen en hoe gigantisch de schade is.
Tja, wat stelt het beklimmen van een berg dan nog voor? Of beter gezegd het niet kunnen beklimmen van een berg? Uiteraard zijn we zeer teleurgesteld, maar het mag geen naam hebben bij de ellende die deze natuurramp met zich meebrengt voor Nepal. Hulp is hard nodig. Nu en straks. Afgelopen anderhalve week hebben we ons daarvoor kunnen inzetten. En het is een hart onder de riem voor de Nepalezen, dat velen dat hebben gedaan.

We melden ons in een volgend blog vanuit Nederland. En uiteraard komen we terug ten aanzien van de gedoneerde gelden.