Hulp school Kakani Helambu

Stichting Topaspiraties gaat minimaal voor € 20.000,- bijdragen aan de wederopbouw van een school in Helambu. Het betreft de Shree Palchowk Lower Secondary School in het dorp Kakani (2000 meter). Dit dorp ligt even ten noorden van Melamchi Pul, in het trekkinggebied Helambu (district Sindhupalchok). Het is slechts 9 km verwijderd van de reguliere trekkingroute Chipling-Gosainkund, waar wij ons bevonden ten tijde van de aardbeving op 25 april jl. Buiten de moesson is het dorp per jeep vanuit Kathmandu te bereiken. Vanuit het noorden is dat alleen mogelijk te voet: bv. via Tharepati of via de bergpas Kanja La (Langtang). De school heeft 170 leerlingen in de leeftijd van 5 – 15 jaar (klas 1-8), afkomstig uit tien omliggende dorpjes.

De Palchowk School had 10 lokalen en is door de aardbeving zodanig verwoest, dat volledige nieuwbouw noodzakelijk is. Op dit moment wordt er lesgegeven in tenten, wat een forse wissel trekt op leraren en scholieren, gezien de hevige regenval.

Namens de stichting heeft Chhiree Sherpa de eerste ‘advance payment’ overhandigd aan het hoofd van de school, Netra Bahadur Bhujel, die hiervoor speciaal naar Kathmandu afreisde. Hij bedankt alle donateurs namens leraren, scholieren en ouders!
Na de moesson zal gestart worden met de herbouw, volgens een ‘aardbevingbestendige’ constructie. We zien er naar uit om hier verder verslag van te kunnen doen.

Besteding nieuwe donaties
Om geheel afgebouwd te kunnen worden heeft de Shree Palchowk school nog tienduizenden euro’s/dollars nodig!
Toekomstige donaties komen (eveneens) voor 100% in Nepal terecht en worden ingezet voor bovengenoemde school, en mogelijk deels aan de wederopbouw van het dorp Kyangjin Gompa in het Langtang-dal. Donateurs kunnen desgewenst aangeven wat hun voorkeursbesteding is. We hebben ook warme banden met het dorp Teka/Ghat (Everest-gebied) en de Sapta Gandaki Boarding School, die eerder ondersteuning ontvingen. Mocht u een gift willen doen, dan kan dat op rekeningnummer NL38 INGB 0009358478 tnv. Stichting Topaspiraties.
Van de reeds gedane giften (€ 30.185 d.d. 11 aug) ging tot nu toe € 7.500,-  naar Langtang-overlevenden (noodhulp vluchtelingenkamp Yellow Monastery en weeskinderen Sapta School) en € 2.500,- naar het Everest-gebied (wederopbouw).
Het is op dit moment helaas nog niet te zeggen hoe het verder gaat met het Langtang-dal; het lijkt erop dat het dorp Langtang niet op dezelfde plek terug zal komen. Waar wel, dat is nu de grote vraag. Wordt vervolgd, zodra er meer bekend is.