Ramp op ramp

Het is 13 mei, een paar dagen nadat we zijn teruggekeerd uit Nepal en 24 uur na de nieuwe 7.4 aardbeving. Het is bijna niet te bevatten, deze tweede natuurramp. Het epicentrum lag dit keer op een zelfde afstand van Kathmandu als op 25 april, maar nu niet in het noordwesten, maar 80 km in het noordoosten, op dezelfde breuklijn. Het centrum lag gisteren om precies te zijn bij Bigu Gompa/Loting in het Gaurishankar-gebied. We liepen door deze dorpjes via de Upper Great Himalaya Trail in 2012. Het is een groen en vruchtbaar gebied en daardoor flink bewoond met overal dorpjes. Toeristen komen er nauwelijks; wel in het 20 km oostelijker gelegen Rolwaling-dal.

Naast het Rolwaling-dal is het Solo-Khumbu-gebied met de Everest zwaarder getroffen dan bij de vorige beving. Lukla ligt 65 km oostelijk van het nieuwe epi-centrum, en de Mount Everest zelf op 85 kilometer. Gisteren vernamen we direct van Chhiree Sherpa (uit Kathmandu) dat hij, zijn familie en Ngima Geljen oké zijn, evenals hun huis. Vanmorgen meldde hij dat zijn huis in Mera (20 km ten zuiden van Lukla) grotendeels is ingestort. Nu zou 90% van alle huizen in Solo-Khumbu en Rolwaling zijn verwoest, verschrikkelijk. Ngima Geljen stuurde ons bijgaande foto van de aardverschuiving vlakbij zijn huis in Ghat/Teka na de eerste aardbeving. Hij heeft vorige week een nood-onderkomen gemaakt voor zijn moeder en was inmiddels terug in Kathmandu, om van alles en nog wat te regelen voor de wederopbouw van hun dorpje. Hij vliegt morgen opnieuw naar Lukla. Chhiree gaat ook naar het Solo-gebied om de stand op te nemen en te werken aan het herstel van zijn huis.
Onze gedachten zijn bij alle getroffenen. ’t Was al duidelijk dat de wederopbouw van Nepal een gigantische klus gaat worden. Dat wordt nu nog pregnanter. Kortom onze steun blijft nodig! Of het nu is via giro 555, via de Stichting Topaspiraties of via andere persoonlijke initiatieven.

N.B.
– Het US Geological Survey zegt schetst in dit artikel de kansen op naschokken/nieuwe bevingen in Nepal.