Waterpunt NKBV in Nepal!

Het waterpunt op de pelgrimsroute Dudh Kund is gereed. Daarmee is het ondersteuningsproject van de NKBV voltooid. In oktober 2015 werd er € 10.000 opgehaald tijdens de NKBV-benefietavond en dit bedrag werd gedoneerd voor de herbouw van 3 weggeslagen bruggen. Na voltooiing afgelopen zomer resteerde een bedrag. Dit was echter onvoldoende om een waterkraan te plaatsen, een lang gekoesterde wens vanuit de lokale bevolking.

Stichting Topaspiraties heeft het ontbrekende bedrag (€ 550) bijgelegd waardoor men nu water kan tappen halverwege de route ter hoogte van Sarkaripati (3600 m).
Hoewel de Dudh Kund trekkingroute hemelsbreed slechts 15 kilometer westelijk van Lukla ligt, wordt de route maar beperkt door toeristen gebruikt: zo’n 600 mensen per jaar. Vooral is de route populair bij Nepalese pelgrims: elk jaar bij volle maan in augustus lopen circa 5000 mensen vanaf Taksindu naar het heilige Dudh Kund meer op 4630 meter. Door het jaar heen zijn er verder herders die de route op en neer trekken met hun vee. De dorst kan iedereen voortaan lessen onderweg!