Corona Hulp Nepal

Nepal heeft het uiterst moeilijk door Corona. Uiteraard, de hele wereld is aan het worstelen, maar in arme landen als Nepal komt deze crisis dubbelhard aan. Nepal heeft ruim twee maanden in een complete lockdown gezeten. Grote delen van de bevolking hebben geen werk en dus nul inkomen. In dit land zijn geen vangnetten als in Nederland.

Ook wordt de financiële hulp van Nepalese landgenoten die over de grens werken node gemist. Veelal gaat het om de laagstbetaalde baantjes in bv. India of het Midden Oosten, en ook dat werk is vervallen door deze wereldwijde crisis. Het toerisme, een cruciale inkomstenbron in het Himalaya-land, ligt volledig op zijn gat.

Inmiddels zijn er voedseltekorten, de prijzen zijn opgedreven, en de bevolking heeft geen geld. En dat terwijl het land net aan het opkrabbelen was van de desastreuze aardbeving van 2015.

Een groot aantal organisaties biedt (en bood altijd al) hulp aan Nepal. Voor een overzicht, zie: https://nepalfederatie.org/
Stichting Topaspiraties heeft afgelopen weken een donatie van € 1200 gedaan, die besteed is/wordt aan voedselhulp aan families in Kathmandu. Want juist in de hoofdstad is de situatie nijpender dan op het platteland, waar veel mensen hun eigen gewassen verbouwen.

Binnenkort een blog over de nadere besteding van dit geld.