Himalaya in najaar

Himalaya in het najaar? Jazeker! Nepal is het Himalaya-land bij uitstek. Het land heeft onze hulp hard nodig, niet alleen via donaties, maar juist nu door de komst van toeristen. Het najaar is daarvoor het ideale seizoen. Er zijn een flink aantal regio’s nagenoeg ongeschonden, zoals het bekende Annapurna- en Mustang-gebied. Verder zijn Dolpo, Makalu, Kanchenjunga en niet te vergeten de Far West uitstekende bestemmingen, daar zijn geen verwoestingen door de recente bevingen. Het Everest-gebied heeft wel schade opgelopen, maar daar is de wederopbouw dusdanig, dat het gebied nu al toegankelijk is. Er is keihard gewerkt aan het herstel van de paden (zie foto) en de wederopbouw van de lodges verloopt er voortvarend. Dolpo en Mustang liggen trouwens in de regenschaduw en zijn gedurende de zomer ook onvergetelijke bestemmingen.

Ten aanzien van het gebied Langtang is duidelijk dat er komend najaar niet getrokken kan worden, het dal is desastreus getroffen. Voor de gebieden Rolwaling, Helambu en Ganesh ziet het er niet gunstig uit. Eind van de zomer is beter aan te geven wat de situatie is, dan is ook de schade door de moesson (aardverschuivingen) bekend. Vanuit Manaslu komen voorzichtige positieve geluiden. Voor deze gebieden geldt dat een lodge-trek onwaarschijnlijk is op korte termijn, de beste keuze zou dan zijn een tenttrekking.

We naderen inmiddels de € 30.000,- aan ontvangen donaties, wat een machtig bedrag! We hebben daarvan € 10.000,- besteed: € 7500,- aan het Langtang-dal (weeskinderen en noodhulp in het vluchtelingenkamp Yellow Monastery) en € 2500,- voor wederopbouw Solo-Khumbu (Teka/Ghat, golfplaten daken).
Wat doen we met de resterende gelden? Helaas is de situatie dusdanig dat het geld nu en ook de komende paar maanden nog niet lijkt te kunnen worden ingezet voor de wederopbouw van Kyangjin Gompa (einde van Langtang-dal). Terwijl op veel andere plekken wel gestart kan worden en de nood eveneens zeer hoog is. De afweging is dus: alles blijven reserveren voor het Langtang-dal, ook al duurt dit nog lange tijd en is het onzeker wat de uitkomst wordt? Of een deel nu gaan inzetten voor ondersteuning in de buurt?
We zijn in gesprek met een school in Kakani (Helambu, even ten oosten van Tharepati en vlakbij het Langtang-dal). Deze school staat nú te springen om hulp; er is nog geen enkele NGO, persoon of instantie die zich over hen heeft ontfermd. Ik ontvang binnenkort een plan wat er nodig is, en we besluiten dan welke hulp we bieden. We menen dat dit een zinvolle bestemming is: de jeugd heeft de toekomst en het is dus keihard nodig dat alle getroffen scholen zo snel mogelijk worden herbouwd. De school in Kakani is verder goed toegankelijk voor toekomstige trekkers (een aantal dagen lopen ten noorden van Kathmandu) en kan dus bezocht worden voor wie dat zou willen. Wordt vervolgd.

P.S. De donatie-actie met het boek Lopen over de grens – Great Himalaya Trail door Nepal  wordt verlengd tot 1 september 2015. In geval bestelling bij de auteur wordt per boek €5,- gedoneerd aan de noodhulp voor Nepal. Dus met de aankoop draag je een steentje bij aan de wederopbouw van dit prachtige Himalaya-land.