Wederopbouw

Van over de hele wereld komt hulp binnen voor Nepal. Landelijke & grote initiatieven zoals van Giro 555, maar vooral ook vele kleine initiatieven. Het is een hele uitdaging om grote ondersteuningsoperaties goed op elkaar af te stemmen, maar zeker in een slecht georganiseerd land als Nepal. Minister Ploumen nam vorige week een kijkje, om te zien hoe het ermee staat. Op het moment is Gijs de Vries (directeur Rode Kruis) terplekke (Melamchi – Helambu) om verslag te doen via het AD en Radio 2.
Giro 555 heeft inmiddels 24 miljoen euro ontvangen. Via onze eigen stichting is het bedrag aan donaties gegroeid naar ruim € 28.400,-. Dank, dank! Maar hulp blijft nodig! Zeker met de moesson in aantocht, met een vergroot risico op aardverschuivingen en ziektes. En omdat het zo ellendig is voor de mensen zelf, die gigantische hoeveelheden regen zonder huis.

Via giro 555 is op 5 juni een overzicht geplaatst wat de verschillende hulporganisaties concreet aan hulp hebben geboden. Kijkende naar de ondersteuning via onze stichting: een deel van het geld ging naar de Sapta Gandaki School in Kathmandu, ten behoeve van vijf Langtang-kinderen die beide ouders verloren. Van onze bijdrage kan een jaar levensonderhoud en onderwijs voor dit vijftal worden betaald. Verder doneerden we geld aan het Yellow Monastery voor noodhulp aan de vluchtelingen van het zwaar getroffen Langtang-dal. In dit kamp zitten inmiddels tegen de 500 mensen. De situatie is lastig; (te)veel mensen bij elkaar, praktisch iedereen heeft meerdere familieleden verloren en velen zijn sterk getraumatiseerd. Verder is men absoluut niet gewend aan de warmte van Kathmandu. En dan moet je met z’n allen gaan bepalen hoe het verder moet met het dal en de dorpen, waar veelal niets van over is. De meningen lopen uiteen over de aanpak. Het begint met de basale vraag waar herbouwd moet worden. Sommigen zijn daar nog niet aan toe, mede omdat de puinhopen nog niet zijn opgeruimd. En dit kan nog niet worden afgerond, omdat de situatie in de aanloop naar en in het dorp Langtang zelf te gevaarlijk is (dreigende lawines). En daarmee kan men eigenlijk ook voor Kyangjin Gompa, het dorp aan het eind van het dal, nog niet beginnen met herbouw. Immers er moet wel een aanlooproute zijn voor voedsel en bouwmaterialen. Kortom, de oplossing voor Langtang vergt veel tijd. Inmiddels wordt op nationaal niveau gesproken over de oplossingsrichting, gezien de zeer schrijnende situatie voor deze mensen en gezien het belang voor het toerisme van dit prachtige zo vlakbij Kathmandu gelegen gebied.

Op de meeste andere plekken kan gelukkig wel worden gewerkt aan de wederopbouw. Onze Gurla-teamgenoot Ngima Geljen Sherpa ging een paar dagen na de eerste aardbeving naar Teka (Ghat), zijn geboortedorp bij Lukla. Zijn huis – door het jaar heen bewoond door zijn moeder – was verwoest. Hij plaatste in twee dagen een nood-onderkomen (zie foto Twitter/facebook 18 juni) en regelde dat er snel gestart kon worden met de herbouw. Op bovenstaande foto (van eind mei) zijn de contouren van het nieuwe huis te zien. Binnenkort nadert het huis zijn voltooiing. Deze herbouw is deels mogelijk gemaakt dankzij de giften aan de Stichting Topaspiraties!

Het grootste deel van de gedane donaties heeft zijn bestemming nog niet gevonden. We nemen de komende weken en desnoods de hele zomer de tijd, om aan te zien hoe het met de voortgang rondom het Langtang-dal gaat. Ook kennen we dan de effecten van de moesson. We moeten zeker weten wat de status is en dat het geld 100% goed terecht komt. We staan daartoe in nauw contact met enkele Langtang-mensen zelf, de voorzitter van het Langtang Disaster Relief Fund, Arnold Coster en tot slot met Chhiree Sherpa, onze steun en toeverlaat bij de vragen die we telkens hebben.

P.S. Mocht u willen doneren voor Nepal, heel graag! Dat kan op rekening NL38 INGB 0009358478 t.n.v. Stichting Topaspiraties.