Covid-situatie Nepal

De actuele Corona-situatie in Nepal is alarmerend; het reproductiegetal ligt boven de 2 en is daarmee het hoogste ter wereld. De zorg is overbelast en het land kan het niet aan. Er is een nijpend tekort aan alles. De grootste nood betreft nu bedden, zuurstofflessen en beademingsapparatuur. Hier de link naar een artikel van NOS (14 mei 2021) en van de Guardian (11 mei).

Hulp is op alle fronten keihard nodig. Giro 555 is afgelopen week een actie gestart voor steun aan kwetsbare landen waaronder Nepal.
Een actie die direct zoden aan de dijk zet: oxygen-concentrators. Apparaten die terplekke zuurstof concentreren zodat dit toegediend kan worden aan patiënten. Diverse stichtingen in Nederland hebben de krachten gebundeld, waarbij eea. wordt gecoördineerd vanuit Karuna Foundation.

Stichting Topaspiraties heeft 1000 euro overgeboekt ter ondersteuning (grote dank aan donateurs!). Alle verdere hulp is welkom! Je kunt geld rechtstreeks overboeken naar Karuna Nederland op rekening NL55 RABO 0340 1608 96 ovv. noodhulp oxygen concentrators.
Ook wij gaan uiteraard door met hulp bieden, tijdens én na corona. Donaties daarvoor kunnen naar Stichting Topaspiraties op rekening NL38 INGB 0009 3584 78.

N.B. Bovenstaande foto komt van internet, bron is (mij) onbekend.
Wil je meer lezen over de werking van medicinale zuurstof: hier een interessante link via NRC.