Inauguratie nieuwe gebouw

In de ochtend van 30 december reden wij, Chhiree Sherpa, mijn man Henk, Pieter & David Hemels, Roy Heiner en ik naar het Helambu-gebied via Melamchi Pull. Onze bestemming was het dorp Kakani, op 2000 meter hoogte. We arriveerden daar even na de middag met een strakblauwe lucht. Dat schitterende weer zouden we de hele middag houden tijdens de inauguratie van het nieuwe gebouw van de Shree Palchok Secondary School.
Het was een indrukwekkende ceremonie, met alle leerlingen, ouders, leraren, de schoolraad en enkele politiek afgevaardigden. Er was zelfs aandacht van de pers (ABC Television); het blijkt het eerste aardbevingsbestendige schoolgebouw waarbij 100% Nepalese materialen zijn ingezet. Eerder werd een dergelijk gebouw in de regio opgeleverd met bouwmateriaal uit India. Maar gezien de blokkades van afgelopen tijd, was dit geen optie. Dit is het bewijs dat Nepal het ook zelf kan! Vanzelf ging dat overigens niet: de laatste drie weken van december is er dag en nacht gewerkt om het gebouw gereed te hebben voor de ceremonie. En dat is gelukt, met een geweldig resultaat! Vier nieuwe lokalen zijn neergezet, en gereed voor gebruik. Daarmee kan ongeveer de helft van de 160 leerlingen de noodonderkomens verlaten.
Het was een unieke belevenis om de inauguratie mee te maken, een middagvullend programma met speeches, zang, gedichten en dans. Wij van onze kant boden de laatste financiële bijdrage aan, in contante rupees. Totaal bedroeg de donatie vanuit Stichting Topaspiraties aan de school: € 28.000,- op een totale bouwbegroting van 3,5 miljoen Nepalese roepies (circa € 30.000,-).
Verder konden we de school verblijden met twee topografische landkaarten (Wereld en Azië), diverse sportmaterialen (voetballen, volleyballen en een badminton-set) en schriften. Aan het slot van de bijeenkomst boden we de leerlingen persoonlijk een set kleurpotloden aan, samen met een WakaWaka Light (de Give Ones via de verkoop bij de winkels van Kathmandu). Wat was het geweldig om dit persoonlijk aan de kinderen te kunnen overhandigen!

Met grote dank aan: alle donateurs, WakaWaka en Kathmandu Outdoor & Travel!

N.B. De ceremony is op de Nepalese televisie uitgezonden tijdens het nieuws van 1 januari om 19 uur.