Nepal 1 jaar verder

Een jaar geleden waren Henk en ik in Nepal, in Helambu. En morgen, 25 april 2016 om 11:56 uur, is het precies één jaar terug dat de aardbeving het land trof. Wij hadden, samen met de familie waar we zaten, een engel op onze schouder. Velen hadden die niet, en sowieso was het een dramatische natuurramp. Daarom was vandaag in Delft, en op diverse andere plekken in de wereld een herdenking van de bijna 9000 dodelijke slachtoffers.
Persoonlijk kenden wij twee slachtoffers, uit Langtang, en we hebben het leed zowel vorig jaar als afgelopen januari met eigen ogen gevoeld. En er is nog nog veel ondersteuning nodig! Geld, maar vooral daadkracht voor de wederopbouw. Het is zeer triest dat de overheid zo’n moeite heeft alles in goede banen te leiden.
Daarom is het belangrijk dat we blijven helpen. Donaties, of nog beter, door het land te bezoeken en daarmee de mensen en dus economie te ondersteunen.

Gelukkig is er ook veel bewerkstelligd: bijvoorbeeld vanuit Nederland en Giro 555. Zie daarvoor deze link. En er zijn vele kleinschalige en individuele initiatieven ontplooid vanuit de hele wereld. In dat kader kan gemeld worden dat de opbrengst van de NKBV-benefiet avond (najaar 2015, ruim 10.000 euro) besteed wordt aan het herstellen van de Dudh Kund trail in het Solo-gebied, ten zuiden van Everest. Opdat het toerisme hier weer gaat aantrekken. De voortgang is te volgen via de site van de NKBV.

Zelf blijven we ons inzetten om een steentje bij te dragen. In dat kader was er afgelopen week een kleine mijlpaal: het schoolmeubilair is in elkaar getimmerd in Kathmandu: 25 schoolbanken, 10 tafels en 9 boekenkasten. En dit is op 17 april met een kleine truck afgeleverd bij de school in Kakani (zie foto). Met grote dank aan de donatie van schilder Lex Goes en alle kopers van zijn schilderijen! Binnenkort gaat daar de nieuwbouw van start van het tweede gebouw, geheel gefinancierd door Caritas Foundation uit Zwitserland.

In de tussentijd blijven er bij onze stichting nog steeds donaties binnenkomen, waarvoor wij intens dankbaar zijn. Wat gaat er met de rest van dit geld gebeuren? Er is nu 5400 euro in kas. De schoolprojecten in het Langtang- en Solo- gebied vallen af. Ofwel er zijn vraagtekens bij de noodzaak en kans op succesvolle realisatie (ontbreken leraar en project-management) ofwel het resultaat is te weinig expliciet (slechts een klein aandeel in de afronding van een grote school).
We zijn momenteel in gesprek met een health post in het Everest-gebied. Deze post is deels verwoest door de aardbeving, en een gedeelte van de medische hulp kan niet worden gegeven, of geschiedt in tenten. Op dit moment ligt het project voor, aan de Stichting Dhampus,  zij bieden tandheelkundige hulp in Nepal. Zij zullen ons mogelijk verder ondersteunen met extra financiële middelen, zodat we een aanzienlijker bedrag kunnen doneren aan de health post. We verwachten daar op korte termijn meer over te kunnen melden.