Startsein herbouw gegeven!

In Kakani (Helambu, 2070 meter) is de afgelopen weken hard gewerkt om de verwoeste gebouwen van de Shree Palchowk Secondary School te slopen; de grond is inmiddels vrijgemaakt. Op 22 september is het startsein gegeven voor de herbouw. Mogelijk gemaakt dankzij alle giften aan de Stichting Topaspiraties, geweldig! Onze vriend Chhiree Sherpa reisde daartoe naar Helambu en overhandigde de donatie. Er was een boeddhistische ceremonie met de plaatselijke lama, leraren, leerlingen, schoolbestuur en diverse dorpelingen. Als afsluiting van het ritueel zuiverde de lama de grond door er water over uit te sprenkelen (zie foto).

Vooralsnog wordt gestart met de bouw van één aardbevingsbestendig schoolblok van 5 lokalen en een opslag. De wens is een tweede blok neer te zetten; daarvoor wordt nog gezocht naar de noodzakelijke extra gelden. Verder zijn we op het moment in gesprek met een NGO om de krachten te bundelen.
Tot de bouw klaar is wordt in Kakani lesgegeven in de tijdelijke tenten en zinkplaten bouwsels. De regen mindert, en er komt eindelijk zicht op helder en zonnig weer! En daarmee ook op inkomsten van passerende wandelaars. Zelf gaan we tijdens de jaarwisseling naar Nepal, om zelf te ervaren hoe de situatie er is. Hopelijk is de bouw dan gereed.

Giften worden nog steeds in grote dankbaarheid ontvangen! Alle bedragen komen voor 100% terecht bij de wederopbouw in Nepal. In eerste instantie voor de school in Kakani. We houden verder de mogelijkheid open om de wederopbouw van het Langtang-dal (Kyangjin Gompa, de oorspronkelijk beoogde bestemming) te ondersteunen. Maar het is nog steeds wachten op een duidelijk plan voor dit dal.