Hulp school Chharka Bhot

Op 21 september j.l. bezochten we de school in Chharka Bhot (op 4350 meter hoogte) tijdens onze persoonlijke trektocht door Upper Dolpo. Er werd met smart op ons gewacht en gezamenlijk pakten we de pakketten uit die daar een tiental dagen eerder waren bezorgd na een dagenlange tocht per ezel over ruim 5000 meter hoogte. Hoe dankbaar was deze middag; het voelde als een Sinterklaas-festijn, met de opgewonden en enthousiaste kinderen.

De spullen waren allen bestemd ter ondersteuning; schoolartikelen (schriften, papier, stiften, pennen etc), sportattributen (voetballen, volleyballen, badmintonsets, netten, springtouwen etc). En verder ontving elk kind een geïsoleerde lunchbox. Deze goederen waren in Kathmandu aangeschaft dankzij donaties die de stichting afgelopen maanden ontving. Ook konden we helpen met een contante gelddonatie voor het nieuwe sanitaire gebouw, met douches en wc’s. Grote dank aan de donateurs, ook namens de school!

Behalve dat dit dorp internet ontbeert, is de grootste uitdaging de koude; de schoolklassen hebben geen verwarming. Wel krijgt de nieuwe schoolvleugel voor het eerst isolatie. De school is alleen geopend van half april tot eind oktober, daarna vriest het zo hard dat lesgeven onmogelijk is in deze niet verwarmde gebouwen. Veel van de families trekken in de winter ook weg.

Link naar eerder bericht over de school: https://stichtingtopaspiraties.nl/school-chharka-bhot-dolpo/