Project toiletten Ku

Stichting Topaspiraties gaat de Tashi Sumdho Basic School in Ku opnieuw ondersteunen. Het dorp Ku staat op kaarten ook wel vermeld als Kuwagaon of Kugaun. Het is een van de meest afgelegen dorpen van Nepal, in het westelijke gebied Dolpo. Zelfs als je geacclimatiseerd bent, bereik je Ku pas na zes dagen lopen via het beroemde azuurblauwe Phoksundo meer. Daarbij moeten passen tot 5500 meter worden overschreden. Na de laatste bergpas daal je steil af naar een diepe vallei van 3800 meter, waar het dorpje ligt.

Vorig jaar ondersteunden we de school met materialen en voedsel. Zie daarvoor dit blog.
Nu zal geholpen worden via de financiering van een toiletgebouwtje. De Tashi Sumdo Basic school telt 40 leerlingen en 4 leraren. Het is elk jaar een uitdaging om de financiële middelen bij elkaar te krijgen voor het onderwijs; van salarissen, schoolmiddelen tot rijst, linzen en olie. De school beschikt verder over slechte klaslokaaltjes en onvoldoende sanitaire voorzieningen; er is slechts 1 (onhygiënisch) toilet. Al jaren bestaat de wens voor een fatsoenlijk gebouwtje, met twee toiletten. Wij beogen de constructie vanuit Stichting Topaspiraties te faciliteren. Daarvoor is 2150 euro nodig. Er is reeds 1400 euro naar de school overgemaakt; ergo er is nog 750 euro nodig voor volledige financiering.

N.B. Toen ik (Katja Staartjes) met Henk en Chhiree Sherpa in 2011 de Great Himalaya Trail liep, zagen we het dorpje in de gouden middagzon, ver in de diepte liggen. Ik nam me voor, het dorp ooit te bezoeken. Tijdens onze tocht van 2018 lukte het niet, maar 4 jaar later ging die droom in vervulling. Het was 28 september 2022 toen we de school bezochten, met prachtig weer. Er werden op dat moment examens afgenomen, buiten in de warmte van de zon. Een dag om te koesteren; in de winter bereikt de zon het dorp niet eens, zo diep is de vallei. Overigens is de school dan gesloten, gezien de kou en extreme weersomstandigheden. Er wordt in dit dorp les gegeven van 1 april tot begin oktober. Het dorp is slechts door een tiental toeristen bezocht in de loop van de geschiedenis. Het voelt dan ook als een waar voorrecht hier te zijn geweest. Meer over deze tocht via deze link.