Project toiletten Ku

Stichting Topaspiraties gaat de Tashi Sumdho Basic School in Ku opnieuw ondersteunen. Het dorp Ku staat op kaarten ook wel vermeld als Kuwagaon of Kugaun. Het is een van de meest afgelegen dorpen van Nepal, in het westelijke gebied Upper Dolpo. Zelfs als je geacclimatiseerd bent, bereik je Ku pas na zes dagen lopen via het beroemde azuurblauwe Phoksundo meer. Via Jomsom/Chharkha Bhot duurt het nog langer. Via beide routes moeten passen tot 5500 meter worden overschreden. Uiteindelijk daal je steil af naar een diepe vallei van 3800 meter, waar het dorpje ligt.

Vorig jaar ondersteunden we de school met materialen en voedsel. Zie daarvoor dit blog.
Nu zal geholpen worden middels financiering van een toiletgebouwtje. De Tashi Sumdo Basic school telt 40 leerlingen en 4 leraren. Het is elk jaar een uitdaging om de financiële middelen bij elkaar te krijgen voor het onderwijs; van salarissen, schoolmiddelen tot rijst, linzen en olie. De school beschikt over primitieve klaslokaaltjes en onvoldoende sanitaire voorzieningen; er is slechts 1 (onhygiënisch) toilet. Al jaren bestaat de wens voor een fatsoenlijk gebouwtje, met twee toiletten. Wij beogen de constructie vanuit Stichting Topaspiraties te faciliteren. Daarvoor is 2800 euro nodig. Er is reeds 1400 euro naar de school overgemaakt; ergo er is nog een zelfde bedrag extra nodig voor volledige financiering.

N.B. Toen ik (Katja Staartjes) met Henk en Chhiree Sherpa in 2011 de Great Himalaya Trail liep, zagen we het dorpje in de gouden middagzon, ver in de diepte liggen. Ik nam me voor, het dorp ooit te bezoeken. Tijdens onze tocht van 2018 lukte het niet, maar 4 jaar later ging die droom in vervulling. Het was 28 september 2022 toen we de school bezochten, met prachtig weer, zie bovenstaande foto. Er werden op dat moment examens afgenomen, buiten in de warmte van de zon. Een dag om te koesteren; in de winter bereikt de zon het dorp niet eens, zo diep is de vallei. Overigens is de school dan gesloten, gezien de kou en extreme weersomstandigheden. Er wordt in dit dorp les gegeven van 1 april tot begin oktober. Het dorp is slechts door een tiental toeristen bezocht in de loop van de geschiedenis. Het voelt dan ook als een waar voorrecht hier te zijn geweest. Meer over de tocht van 2022 via deze link.